רוצים לגור במקרר בקיץ?


יכול להיות שהפיטה עלתה לכם לראש.

מתוך שלושת הדושות – פיטה , היא זו המזוהה ביותר עם עונת הקיץ.

תארו לעצמכם סיר מבעבע של מרק מהביל, חם וחמוץ. תכונות אלו מאפיינות טיפוסים מסוג פיטה – (פיטה מורכבת משילוב של היסודות אש ומים.)
מהביל, חם וחמוץ, הינן תכונות המאפיינות גם את עונת הקיץ. ולכן, לטיפוסי פיטה דומיננטיים – גוברת הנטיה להפר את האיזון בגוף בעונה זו ולאגור הרבה אש, על פי העקרון האיורוודי “דומה מגביר דומה”.

סימנים של עודף פיטה כוללים תופעות כגון: שלשול, תחושות צריבה, גירויים בעור, הזעה עם ריח חמוץ, חום, דלקת ,חוסר סבלנות, עצבנות, חומציות, צרבות.

הפיטה אחראית בגוף להסדרת העיכול וחילוף החומרים ונמצאת בכמות רבה במערכת העיכול – באזור זה  האש עלולה להתלקח בגלל עודפים של חומצת עיכול ומרה במעי הדק.
מה לעשות כאשר הפיטה מתגברת?

יש לזכור כי חוסר האיזון יכול לשנות ביטוי וחומרה. מזג אויר, הוא רק אחד הגורמים המשפיעים על גופנו.  תזונה, אורח חיים, הרגלים, מצב נפשי,  גם להם השפעה ניכרת על הגוף.
במידה ומתעורר חשד לגבי בעיה בריאותית, יש לפנות רופא מוסמך. אך אם בזכות רגישות, הבחנת כי החום הפנימי מתגבר ומתחילים להופיע סימפטומים. על מנת ל”כייל” את הגוף, לשמור על איזון, ולסבול פחות מחום. יש להמנע מאורך חיים ומזון המעלה את  האש.

אורח החיים:

  • להימנע מחשיפה לשמש חזקה במידה ולא ניתן –  לדאוג להתכסות ולהתגונן מהשמש ע”י חבישת כובע, שימוש במשקפי שמש וקרם הגנה מהשמש.
  • להמנע מפעילויות נמרצות המעלות את חום הגוף. (במיוחד בשעות החמות)
  • ללבוש בגדים העשויים מבדים קלים ומאווררים כגון כותנה, פשתן ובצבעים בהירים.
  • לקחת הפוגה מעבודה הדורשת התמקדות אינטנסיבית. ולהביט בעצים ירוקים או כרי דשא.
  • היה מוקף בצבעים קרים למשל גוונים של לבן פנינה, כחול כסוף, ירוק, אפור.
  • מוזיקת חלילים יש תכונות של רוח ולכן האזנה יכולה לעזור להרגיע חום, סערת רגשות, ומח עצבני.

תזונה:

  • לאלו המכירים את תורת הטעמים האיורוודית: יש להעדיף מאכלים עם טעם מר, מתוק ומצמת. ( הטעם  המצמת מרגיע פיטה).
  • מזונות מקררים  כמו אבטיח, תפוחים, ענבים, קישואים, חסה, כוסברה, מלפפונים, ומוצרי חלב אורגניים טריים.
  • להמנע מצריכת אלכוהול.
  • להמנע מבשרים כבדים.
  • להמנע ממזון מטוגן, מלוח, שמנוני, חריף, חמוץ (במקום מלח, להשתמש בזרעי שומר, חילבה, כוסברה, ומיץ ליים טרי לתיבול.)
  • לשתות מים אפשר עם  חליטות ורדים, יסמין, נענע.


פראניאמה
:

שימוש בטכניקות קירור פראניאמה, כמו Sitali ו Sitkari, אשר מתבצעים על ידי שאיפה דרך הפה ונשיפה דרך האף.
Sitali –  יש  לשבת בתנוחה נוחה, לעשות  צורת  O עם הפה, לגלגל את הלשון בצורת U. לשאוף ולמלא את הריאות לחלוטין.  להכניס את הלשון, לסגור את הפה,  לעצור את הנשימה למשך חמש עד 10 שניות. נשיפה דרך האף. חזור על תרגול זה  במשך חמש עד 10 דקות ולאחר מכן לנוח ב-Savasana (תנוחת הגוויה).

אם אינך יכול/ה לגלגל את הלשון, אפשר לבצע Sitkari,  – ההבדל הוא שבנשימה זו הלשון מונחת  שטוחה על החך התחתון. פתח מעט את  השפתיים לאפשר לקצה הלשון לבלוט מעט. נשום בעדינות וברכות. עדיף בשעות המוקדמות או המאוחרות של היום, כאשר האוויר קריר.

יוגה ואסאנות – מאת נעה צוייג מורה בכירה לאיינגאר יוגה ובעלת מרכז איינגאר יוגה תל אביב:
כיצד לתרגל למרות עומס החום הכבד?

חם והביל במישור החוף! מן המפורסמות שמתרגלי היוגה אינם דוגלים במזגן, כי הוא מקרר את השרירים, מבזבז אנרגיה ולא מאפשר לסביבה הקטנה, העטופה בעורנו אנו, להשתלב בהווה האקלימי, מעיק ככל שיהיה. אז מה עלינו לעשות?

לחום ולהזעה יתרונות גדולים. חילוף החומרים מואץ, הגוף מתנקה טוב יותר מפסולת, השרירים והמפרקים גמישים יותר בטמפרטורה גבוהה, מה שהופך את התרגול לעמוק ומהנה במיוחד. אם נדע לסלק את עודף החום ממרכז מערכת העצבים, קרי הראש וחוט השדרה- הרווחנו בגדול. גופנו יודע להסיע את החום מהמרכז אל מעטפת העור. עובדה שכאשר אדם סובל מחום גבוה הוא מזיע כהוגן. כל שעלינו לעשות הוא לבחור תנוחות, שבהן הידיים והרגליים מתרחקים ממרכז הגוף, כך שלא נפריע למנגנון הסעת החום וקירור הגוף לפעול תוך כדי תרגול. הנה כמה תנוחות שיכולות להרכיב תרגול גם בחום יולי אוגוסט, או ניתנות לשילוב בתוך התרגול האישי שלכם, כך שבמידה ותצברו עודף חום, יוכל גופכם לפלוט אותו ללא הפרעה. איכלו את המזון הנכון בזמן הנכון ובמינון הנכון, כפי שממליצה יפית,תרגלו נכון ושימרו על חום בלב וקרירות במוח.

להלן המלצה על תרגול מקרר לפי סדר התנוחות:

תנוחה מס 1 Uppavistha konasana

תנוחה מס 1 Uppavistha Konasana

2- Ardha Chandrasana

2- Ardha Chandrasana

3 - Urdhva uppavistha konasana in sirsasana

3 - Urdhva Uppavistha Konasana in Sirsasana

4 - Urdva Baddha Konasana

4 - Urdva Baddha Konasana

6 - Supta konasana

5 - Supta konasana

5 -Supta Konasana2

5- Supta Konasana2

6 - Setu Bandha Sarvangasana

6 - Setu Bandha Sarvangasana

 

תרגול מהנה.

מתכון מרענן לטיפוסי פיטה – מעולה ביום חם!
שלגוני שקדים והל (מצרכים לשמונה קרטיבים)

1 ליטר חלב שקדים וניל

1/3 כוס סוכר קנדיל

2 כפות אבקת הל

ההכנה:

  1. יוצקים כוס אחת של חלב שקדים לתוך סיר קטן. מוסיפים את סוכר והל, מחממים מעט , עד להמסת הסוכר ומכבים את האש.
  2. מערבבים  את החלב  הנותר עם החלב החם. מצנננים מעט.שופכים לכלים מתאימים להקפאה למשך מספר שעות.

בתאבון!

 

One thought on “רוצים לגור במקרר בקיץ?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*