10 טיפים איורוודיים לירידה במשקל

 ירידה במשקל מעסיקה אנשים רבים.. ישנן אין ספור שיטות, כמוסות, אבקות, טכניקות וכל מיני שטיקים שעוזרים להוריד תאבון, לשרוף קלוריות ללא מאמץ ועוד המצאות כיד הדמיון הטובה. ללא ספק – ההמלצה היא לעשות את מה שעובד לכל אחד..

באיורוודה, שהיא רפואה הודית בת למעלה מ-5,000 שנה, לא עושים דיאטות.. ליבה של הרפואה ההודית עוסקת בתזונה ששורשה מתחיל בהבנה של מערכת העיכול.

מערכת העיכול ומעגל האימה

משקל עודף בראיה איורוודית קשור לגורמים רבים. גם נפשיים וגם גופניים. כדי לשמור על משקל תקין יש לטפל בשני האספקטים האלו.

במישור הגופני: גוף המכיל כמויות שומן רבות סובל מחסימות קטנות בכלי דם, אשר מונעות ממזון להגיע לכל הרקמות בגוף. הרקמות שלא ניזונות כראוי מאותתות למח על מצב של אי אספקת אנרגיה. המח בתגובה מפעיל את מנגנון הרעב של מערכת העיכול וזהו מעגל אימה: אוכלים עוד ועוד ועדין קיימת תחושת רעב מכיוון שלא כל הרקמות מקבלות הזנה ראויה.
טיפול איורוודי מעמיק יכלול ניקוי כללי שיסיר חסימות אלו, ישפר את ההזנה לכל הרקמות בגוף וכתוצאה מכך יורדת תחושת הרעב ופוחת הצורך במתוק.. (שמעתי לא פעם ממטופלים שזה מאוד מוזר שלא בא להם מתוק כמו פעם..)
מטופלים שלי, המגיעים אליי מסיבות מגוונות, צועדים בהיסוס אל תוך עולם האיורוודה. רובם מתחילים במספר צעדים קטנים, חלקם ספקנים וחלקם נוטלים על עצמם  בשמחה והנאה את אורך החיים האיורוודי הכולל שינוי תזונתי מקיף ואורח חיים מתאים.

×–×” נכון שבטיפול איורוודי, מתמקדים בניקויי גוף מעמיקים ובטיפול בסימפטומים מסוימים או מחלות. אך ברגע שמאמצים אל אורח החיים מספר עקרונות בסיסיים – הגוף מתחיל להפרד מקילוגרמים עודפים.
אני רואה את זה כל הזמן בעבודתי. גם אני ירדתי כך במשקל, במתינות, ללא מאמץ ובהנאה מרובה.
ריכזתי עבורכם 10 טיפים לירידה במשקל – בהצלחה.

העקרון הכללי הוא לתמוך במערכת העיכול. כשמערכת העיכול תקינה ועובדת כראוי, אנו מפרקים טוב יותר את המזון ובעקבות ×–×”, סופגים יותר ויטמינים ואבות מזון וממזערים את כמות ×””פסולת הלא מעוכלת”. מזון לא מעוכל כראוי יכול לגרום לסימפטומים קלים כמו גזים, שלשולים, עצירות. אך לאורח זמן – יכולות להווצר חסימות קטנות או גדולות שהן הסיבה להופעת סימפטומים רציניים וחמורים יותר. ככל שהנזק מצטבר, כך נדרשת יותר עבודת ניקוי של הגוף בטיפול.
בנוסף, המזון הוא אבני הבנין של הגוף. כאשר יש עיכול וספיגה טובים – אנו נהנים מבנית רקמות טובה, גוף חיוני וקליל ואנרגיה זמינה. קל מאוד להכביד על המערכת הזו. לכן חשוב להבין את תפקודה ולתמוך בה.

שמירה על עקרונות אלו תשפר את העיכול, הספיגה, בניית הרקמות, חיזוק המערכת החיסונית ועל הדרך תגרום לירידה במשקל:

1. החושים משתתפים בחגיגה

מערכת העיכול מתחילה כבר בחושים שלנו  – מדברים/ רואים / מריחים מזון וכבר נפתח התאבון.. לכן חשוב ביותר שהארוחה תהיה יפה, תוגש בכלים נעים, תהיה עשירה בצבעים ובטעמים. כשיש תאבון, הגוף נמצא במצב שהוא מוכן להתרכז במזון ולעכל אותו כראוי. לכן חשוב שהמזון ×™×”×™×” יפה, מזמין, מריח טוב, שבושל באהבה.

2.  מתי לאכול? דרגות רעב

בחן את עצמך לפני כל ארוחה. יש לאכול כשאנחנו בדרגת רעב 2-3. ולסיים את הארוחה בדרגת שובע 6-7. כאשר אנחנו מאוד רעבים אנו אוכלים עם העיניים, בד”×› בכמות גדולה יותר ממה שהגוף זקוק. כמו-כן ישנו סטרס בגוף בזמן האכילה. סטרס, מוריד את יכולת העיכול והספיגה של המזון ופוגם באיכויות שאנו מקבלים מהמזון.

דרגות רעב ושובע:

  •     0-1  רעב קשה
  •     2-3  תאבון בריא
  •     3-5  דרגות ביניים – אין רעב ואין שובע
  •     6-7  שובע נעים
  •     8-10 שובע מעיק

3. התחל במתאבן

במיוחד כשנמצאים בדרגת רעב כבד. אכילת מתאבן מתוק כמה דקות לפני האוכל גורמת לתחושת סיפוק מיידית ובהמשך מורידה את החשק לטרוף כמויות גדולות, המתוק מרגיע מתח שנובע מרעב ובכלל. אפשר לאכול תמר, מעט חלווה, אפילו קובית שוקולד למכורים – אחת!. לשתות מעט ובאוירה נינוחה לגשת לארוחה.

4. שילוב מזונות

ארוחה מרכזית – ארוחת הצהרים ×”×™× ×” הארוחה הגדולה של היום והיא צריכה לכלול את כל אבות המזון: ירקות 30%-50%, פחממות / דגנים (אורז, בורגול, חיטה, פסטה, קינואה) 40%-60%, חלבונים (קטניות, בשר, דגים) 10%-20%, מעט שומנים (שמן זית, אבוקדו, טחינה) והרבה תבלינים.
ארוחת הערב –  ארוחה קלה, לאכול לפחות 3 שעות לפני שהולכים לישון. מורכבת מפחמימות וירקות. להמנע מחלבונים בשעות הערב. לחבונים זמן עיכול רב. כשהולכים לישון מערכת העיכול עובדת לאט מאוד ובחוסר יעילות ולכן יש להמנע ממזונות שזמן עיכולם ארוך.

5. נוזלים ומוצקים

כדי לעכל טוב את המזון, כדאי לשמור על יחס של חצי נוזלים, חצי אוכל מוצק. אם אתם אוכלים ארוחה יבשה כגון כריך, אזנו זאת עם שתיה חמה במקביל. מערכת העיכול היא צינוק פתלתל – כדי השאוכל יעבור בה בקלות עליו להיות נוזלי מעט (ממש כמו אינסטלציה)

6. כמות

בסנסקריט מידת כפות הידיים  - "אנגולי"

האיורוודה מודדת כמות בשיטה מאד חכמה ואישית. מנת ארוחה צריך להיות 1 אנגולי: מידה אישית שנוצרת בצירוף כפות הידיים לקערה.  זו הכמות המומלצת לאדם לארוחה.

כמות זו מספקת, מתאימה לגודל הקיבה שלנו. על מנת לעמוד בכמות זו יש לאכול  לאט. ממש להתרגל להניח את הסכום על השולחן בין ביס לביס ולנשום.

7. שימוש בתבלינים:

סיבת השימוש בתבלינים היתה רפואית. כל התבלינים הינם צמחי מרפא ולכל תבלין יש סגולות משלו. אך לכולם יש איכות משותפת של “הדלקת העיכול”. הוספת מגוון של תבלינים למזון תשפר את טעמו, ותעזור לספיגתו. אחד התבלינים המומלצים לשימוש יומיומי הינו ×’’×™× ×’’ר המעורר את התאבון ומחזק את המערכת החיסונית תבלינים נוספים מומלצים: קינמון, הל, שומר, חלתית, כורכום, כמון, ציפורן, מלח סלעים, פלפל שחור, זרעי חרדל, זרעי כוסברה, זרעי כמון. ועוד ככל העולה על רוחכם.

8. שתיה חמה

אין זה סוד שמומלץ להמנע ממשקאות ממותקים, מוגזים ומשקאות דיאט. באיורוודה ממליצים לשתות חם במנות קטנות במשך כל היום. החום עוזר לשריפת שומנים (כמו לשטוף מחבת שומנית..) ושתיה של מים חמים או חליטה עוזרת לגוף לסלק פסולת ולהפטר משומנים תקועים.

 9. מזון מבושל

מערכת העיכול עובדת על פירוק באמצעות חום ולכן כשאוכלים אוכל חם, הרבה יותר קל לגוף לעכל את המזון. מערכת העיכול מתאמצת פחות מה שמבטיח עיכול טוב יותר ובהמשך ספיגה טובה יותר של הנויטריינטים (אבות המזון), מזון חם מספק וגורם תחושת סיפוק ושובע.

10. פעילות גופנית

פעילות גופנית ממריצה את הגוף, מסייעת לחילוף חומרים, לשיפור על תפקודי הגוף ובינהם מערכת העיכול. לאחר הארוחה מומלץ לצעוד 100 צעדים ובשום מקרה לא ללכת לישון! נצלו כל דרך אפשרית לנוע במהלך היום. עליה ברגל במקום מעלית, הליכה במקום כלי תחבורה ממונע, נסיעה על אופניים, מתיחות. להכניס את הפעילות הגופנית “על הדרך” ולבחור בכל מה שגורם לנו לזוז ואנחנו אוהבים לעשות.

כבר מנשבות רוחות הסתיו..

עונות המעבר מאופיינות בשינויים רבים המרחשים בטבע.  שינויים אלה משפיעים כמו על הטבע גם על בני האדם. הסתיו מאופיין בואטה גבוהה בטבע ובגוף האדם.

ואטה הינה מחוללת השינויים בטבע, וזה מהות תפקידה ועיקר פעולתה. כשהיא מתגברת, כמו שקורה בסתיו,  גובר הסיכוי לצאת מאיזון.
יציאה מאיזון היא טבעית וחשובה לקיום תהליכים שונים בטבע. יציאה מאיזון המביאה לשינויים מהותיים, מתרחשת במחזור של עונות השנה, גם במחזור של שעות היממה  – כך מתנהל הטבע.

ואטה ומערכתהחיסון

יציאה מאיזון היא טבעית ומתרחשת תמיד. הבעיה מתחילה כשבמקביל ליציאה מאיזון, מערכת החיסון שלנו חלשה ולא עומדת בשינויים אלו.במצב ×–×” אנו “מותקפים”  וגוברת הנטיה לחטוף וירוסים, התקררויות, ותופעות לוואי שונות המאפינות את תקופת הסתיו.
גוף נקי, חזק עם מערכת חיסון תקינה – לא יושפע מאוד משינויים אלו. חומרת הסימפטומים היא מאודאישית ותלוית מערכת ×”×”×’× ×” והחיסון של כל אחד ואחד.

כאמור, הדושה השולטת בעונת הסתיו היא : ואטה .

ואטה אחראית על שינויים, סרקולציה, תנועה. יש לה תפקידים רבים ובלעדיה לא היו מתפתחים חיים.  הואטה, למשל,  מפזרת זרעים בטבע ובגוף האדם אחראית על מערכת הנשימה והעברת חמצן לתאי הגוף. הואטה גם אחראית על פינוי של חומרים בין השאר ממערכת העיכול.

ואטה מורכבת מהיסודות: חלל ורוח. ולכן התכונות המאפיינות אותה הן: תנועה מהירה, יובש, קלילות, קור, חוסר יציבות, נוקשות (העצים מתייבשים).
בטבע אנו רואים ביטוי לדושה זו בשלכת, למשל. התייבשות של הטבע, חוסר יציבות במזג האויר, רוחות. ובגוף האדם הביטוי יופיע בעור פנים יבש, סדקים בידיים ובשפתיים, נשירת שיער (ממש כמו השלכת), התקררות, צינון, עיטושים, וירוסים שונים, נוקשות במפרקים וריבוי קנאקים, שינויים בתאבון ובמצבי הרוח.

 

איזון ואטה

בכדי למנוע מהגוף לצאת מאיזון, עלינו להוריד ולהרגיע את הואטה המשתוללת, באמצעות התכונות ההפוכות: שימון, חום, יציבות. ובמקביל לחזק את מערכת החיסון.

 

המלצות מעשיות: (ההמלצות הן כלליות בהחלט. תחילה יש לקחת בחשבון את מצבו האישי של כל אדם. במידה ויסוד האש דומיננטי יש לשים לב לא לחמם יתר על המידה.)

* לאכול מזון מרגיע ואטה: מזון מבושל, חם, מטובל (×’’×™× ×’’ר, כמון, פלפל, מלח, קנמון, כורכום, חלתית, זרעי חרדל, זרעי שומר).

* לשמן את המזון בגהי, שמן המפ, שמן זית.

* על פי הרצון ניתן להשתמש בשום, המחזק את המערכת החיסונית.

* לשמן את הגוף בשמנים מחממים: שמן שומשום, שמן מההנאריאן, שמן קוקוס.

* להמנע מחשיפה ישירה לרוח. שימוש בצעיף, בגדים חמים.

* לאכול מזונות “מתוקים”: חיטה, דגנים, חלב חם.

* בתרגול היוגה להתמקד בתנוחות מקרקעות. תנוחות עמידה ותנוחות המשמנות את המפרקים הגדולים (כתפיים, אגן).

* לשמור על שגרה קבועה של סדר יום: ארוחות בזמנים קבועים, פעילויות בזמנים קבועים.

* לשתות שתיה חמה  (חליטות מצוינות לעונה זו: 3 ×’’×™× ×’’ר, דיטוקס, תערובת מחיה)

* לעסוק בפעילות גופנית ממריצה  – פעילות זו מזרזת את המטבוליזם בגוף, מנקה רעלים ועושה מצב רוח טוב.

 

סתיו – הזמן המתאים לניקוי רעלים 

סתיו היא עונה מצוינת לנקוי הגוף.

הניקוי עוזר להתפטר מפסולת שנאגרה בגוף הן מגורמים חיצוניים (מזון לא איכותי, חומרים משמרים ועוד) ומפסולת “פנימית” הנוצרת כתוצאה מסטרס מתמשך, חוסר שינה, מצבי רוח משתנים.

ישנם מספר רמות של ניקוי. באיורוודה קיים ×¢× ×£ הנקרא: “פאנצ’×” קארמה”. ×¢× ×£ ×–×” עוסק בטיפולי גוף שונים ועמוקים, העובדים על פי פרוטוקולים מהמקורות וחשוב מאוד לבצעם בצורה מדויקת על מנת למנוע נזק גבוה. הניקויים עמוקים וכוללים הוצאה אגרסיבית של הפרשות מהגוף בעזרת חוקנים, שטיפות שונות, שמנים וצמחים המצריכים ליווי והנחית מטפל. על מנת לבצע ניקויים אלו יש לפנות זמן ומשאבים לבצע סדרה ניקוי עמוקה במקום שקט הרחק משגרת יומנו העמוסה.

כתחליף, ניתן לעשות ניקוי “עצמי”, ללא תמיכה של מטפל.  ניקוי  עדין, כולל  שמירה על תזונה חמה, עדינה, צמחונית וקלה.

תפריט ניקוי בסיסי:

בבוקר: דייסת קוואקר,

בצהרים: קיצ’רי כמנת בסיס לארוחה מרכזית.

בערב: מרקים או ירקות מבושלים עם דגן ללא חלבונים.

במשך היום ניתן לאכול פירות כגון: תפוח עץ, אגסים, רימון.

שתיית חליטות חמות  במשך היום עוזרת לשטיפת הגוף, המסת שומנים, האצת פעולות מעיים ומקלה על הגוף להפטר מפסולת.

מומלץ להמנע ממוצרי חלב, עגבניות וירקות ופירות חומציים.

 

לחברת פוקה ישנם מספר מוצרים מעולים התומכים ומחזקים את פעולת הניקוי:

מיץ אלוורה – בעל סגולות ניקוי וטיהור הגוף.

ירוקים מנקים –  תערובת העובדת בגוף דרך הבססה, חימצון, מינרליזציה וניקוי פנימי.

טריפלה –  תערובת שלוש הפירות. משלשל עדין התומך בסילוק פסולת ממערכת העיכול.

 

לשאול וייעוץ בכל נושא ניתן ליצור קשר.

שתהיה לכולנו עונת סתיו רגועה, נעימה ונקיה.