כבר מנשבות רוחות הסתיו..

עונות המעבר מאופיינות בשינויים רבים המרחשים בטבע.  שינויים אלה משפיעים כמו על הטבע גם על בני האדם. הסתיו מאופיין בואטה גבוהה בטבע ובגוף האדם.

ואטה הינה מחוללת השינויים בטבע, וזה מהות תפקידה ועיקר פעולתה. כשהיא מתגברת, כמו שקורה בסתיו,  גובר הסיכוי לצאת מאיזון.
יציאה מאיזון היא טבעית וחשובה לקיום תהליכים שונים בטבע. יציאה מאיזון המביאה לשינויים מהותיים, מתרחשת במחזור של עונות השנה, גם במחזור של שעות היממה  – כך מתנהל הטבע.

ואטה ומערכתהחיסון

יציאה מאיזון היא טבעית ומתרחשת תמיד. הבעיה מתחילה כשבמקביל ליציאה מאיזון, מערכת החיסון שלנו חלשה ולא עומדת בשינויים אלו.במצב זה אנו “מותקפים”  וגוברת הנטיה לחטוף וירוסים, התקררויות, ותופעות לוואי שונות המאפינות את תקופת הסתיו.
גוף נקי, חזק עם מערכת חיסון תקינה – לא יושפע מאוד משינויים אלו. חומרת הסימפטומים היא מאודאישית ותלוית מערכת ההגנה והחיסון של כל אחד ואחד.

כאמור, הדושה השולטת בעונת הסתיו היא : ואטה .

ואטה אחראית על שינויים, סרקולציה, תנועה. יש לה תפקידים רבים ובלעדיה לא היו מתפתחים חיים.  הואטה, למשל,  מפזרת זרעים בטבע ובגוף האדם אחראית על מערכת הנשימה והעברת חמצן לתאי הגוף. הואטה גם אחראית על פינוי של חומרים בין השאר ממערכת העיכול.

ואטה מורכבת מהיסודות: חלל ורוח. ולכן התכונות המאפיינות אותה הן: תנועה מהירה, יובש, קלילות, קור, חוסר יציבות, נוקשות (העצים מתייבשים).
בטבע אנו רואים ביטוי לדושה זו בשלכת, למשל. התייבשות של הטבע, חוסר יציבות במזג האויר, רוחות. ובגוף האדם הביטוי יופיע בעור פנים יבש, סדקים בידיים ובשפתיים, נשירת שיער (ממש כמו השלכת), התקררות, צינון, עיטושים, וירוסים שונים, נוקשות במפרקים וריבוי קנאקים, שינויים בתאבון ובמצבי הרוח.

 

איזון ואטה

בכדי למנוע מהגוף לצאת מאיזון, עלינו להוריד ולהרגיע את הואטה המשתוללת, באמצעות התכונות ההפוכות: שימון, חום, יציבות. ובמקביל לחזק את מערכת החיסון.

 

המלצות מעשיות: (ההמלצות הן כלליות בהחלט. תחילה יש לקחת בחשבון את מצבו האישי של כל אדם. במידה ויסוד האש דומיננטי יש לשים לב לא לחמם יתר על המידה.)

* לאכול מזון מרגיע ואטה: מזון מבושל, חם, מטובל (ג’ינג’ר, כמון, פלפל, מלח, קנמון, כורכום, חלתית, זרעי חרדל, זרעי שומר).

* לשמן את המזון בגהישמן המפ, שמן זית.

* על פי הרצון ניתן להשתמש בשום, המחזק את המערכת החיסונית.

* לשמן את הגוף בשמנים מחממים: שמן שומשוםשמן מההנאריאןשמן קוקוס.

* להמנע מחשיפה ישירה לרוח. שימוש בצעיף, בגדים חמים.

* לאכול מזונות “מתוקים”: חיטה, דגנים, חלב חם.

* בתרגול היוגה להתמקד בתנוחות מקרקעות. תנוחות עמידה ותנוחות המשמנות את המפרקים הגדולים (כתפיים, אגן).

* לשמור על שגרה קבועה של סדר יום: ארוחות בזמנים קבועים, פעילויות בזמנים קבועים.

* לשתות שתיה חמה  (חליטות מצוינות לעונה זו: 3 ג’ינג’רדיטוקס, תערובת מחיה)

* לעסוק בפעילות גופנית ממריצה  – פעילות זו מזרזת את המטבוליזם בגוף, מנקה רעלים ועושה מצב רוח טוב.

 

סתיו – הזמן המתאים לניקוי רעלים 

סתיו היא עונה מצוינת לנקוי הגוף.

הניקוי עוזר להתפטר מפסולת שנאגרה בגוף הן מגורמים חיצוניים (מזון לא איכותי, חומרים משמרים ועוד) ומפסולת “פנימית” הנוצרת כתוצאה מסטרס מתמשך, חוסר שינה, מצבי רוח משתנים.

ישנם מספר רמות של ניקוי. באיורוודה קיים ענף הנקרא: “פאנצ’ה קארמה”. ענף זה עוסק בטיפולי גוף שונים ועמוקים, העובדים על פי פרוטוקולים מהמקורות וחשוב מאוד לבצעם בצורה מדויקת על מנת למנוע נזק גבוה. הניקויים עמוקים וכוללים הוצאה אגרסיבית של הפרשות מהגוף בעזרת חוקנים, שטיפות שונות, שמנים וצמחים המצריכים ליווי והנחית מטפל. על מנת לבצע ניקויים אלו יש לפנות זמן ומשאבים לבצע סדרה ניקוי עמוקה במקום שקט הרחק משגרת יומנו העמוסה.

כתחליף, ניתן לעשות ניקוי “עצמי”, ללא תמיכה של מטפל.  ניקוי  עדין, כולל  שמירה על תזונה חמה, עדינה, צמחונית וקלה.

תפריט ניקוי בסיסי:

בבוקר: דייסת קוואקר,

בצהרים: קיצ’רי כמנת בסיס לארוחה מרכזית.

בערב: מרקים או ירקות מבושלים עם דגן ללא חלבונים.

במשך היום ניתן לאכול פירות כגון: תפוח עץ, אגסים, רימון.

שתיית חליטות חמות  במשך היום עוזרת לשטיפת הגוף, המסת שומנים, האצת פעולות מעיים ומקלה על הגוף להפטר מפסולת.

מומלץ להמנע ממוצרי חלב, עגבניות וירקות ופירות חומציים.

 

לחברת פוקה ישנם מספר מוצרים מעולים התומכים ומחזקים את פעולת הניקוי:

מיץ אלוורה – בעל סגולות ניקוי וטיהור הגוף.

ירוקים מנקים –  תערובת העובדת בגוף דרך הבססה, חימצון, מינרליזציה וניקוי פנימי.

טריפלה –  תערובת שלוש הפירות. משלשל עדין התומך בסילוק פסולת ממערכת העיכול.

 

לשאול וייעוץ בכל נושא ניתן ליצור קשר.

שתהיה לכולנו עונת סתיו רגועה, נעימה ונקיה.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*