10 טיפים איורוודיים לירידה במשקל

 ירידה במשקל מעסיקה אנשים רבים.. ישנן אין ספור שיטות, כמוסות, אבקות, טכניקות וכל מיני שטיקים שעוזרים להוריד תאבון, לשרוף קלוריות ללא מאמץ ועוד המצאות כיד הדמיון הטובה. ללא ספק – ההמלצה היא לעשות את מה שעובד לכל אחד..

באיורוודה, שהיא רפואה הודית בת למעלה מ-5,000 שנה, לא עושים דיאטות.. ליבה של הרפואה ההודית עוסקת בתזונה ששורשה מתחיל בהבנה של מערכת העיכול.

מערכת העיכול ומעגל האימה

משקל עודף בראיה איורוודית קשור לגורמים רבים. גם נפשיים וגם גופניים. כדי לשמור על משקל תקין יש לטפל בשני האספקטים האלו.

במישור הגופני: גוף המכיל כמויות שומן רבות סובל מחסימות קטנות בכלי דם, אשר מונעות ממזון להגיע לכל הרקמות בגוף. הרקמות שלא ניזונות כראוי מאותתות למח על מצב של אי אספקת אנרגיה. המח בתגובה מפעיל את מנגנון הרעב של מערכת העיכול וזהו מעגל אימה: אוכלים עוד ועוד ועדין קיימת תחושת רעב מכיוון שלא כל הרקמות מקבלות הזנה ראויה.
טיפול איורוודי מעמיק יכלול ניקוי כללי שיסיר חסימות אלו, ישפר את ההזנה לכל הרקמות בגוף וכתוצאה מכך יורדת תחושת הרעב ופוחת הצורך במתוק.. (שמעתי לא פעם ממטופלים שזה מאוד מוזר שלא בא להם מתוק כמו פעם..)
מטופלים שלי, המגיעים אליי מסיבות מגוונות, צועדים בהיסוס אל תוך עולם האיורוודה. רובם מתחילים במספר צעדים קטנים, חלקם ספקנים וחלקם נוטלים על עצמם  בשמחה והנאה את אורך החיים האיורוודי הכולל שינוי תזונתי מקיף ואורח חיים מתאים.

זה נכון שבטיפול איורוודי, מתמקדים בניקויי גוף מעמיקים ובטיפול בסימפטומים מסוימים או מחלות. אך ברגע שמאמצים אל אורח החיים מספר עקרונות בסיסיים – הגוף מתחיל להפרד מקילוגרמים עודפים.
אני רואה את זה כל הזמן בעבודתי. גם אני ירדתי כך במשקל, במתינות, ללא מאמץ ובהנאה מרובה.
ריכזתי עבורכם 10 טיפים לירידה במשקל – בהצלחה.

העקרון הכללי הוא לתמוך במערכת העיכול. כשמערכת העיכול תקינה ועובדת כראוי, אנו מפרקים טוב יותר את המזון ובעקבות זה, סופגים יותר ויטמינים ואבות מזון וממזערים את כמות ה”פסולת הלא מעוכלת”. מזון לא מעוכל כראוי יכול לגרום לסימפטומים קלים כמו גזים, שלשולים, עצירות. אך לאורח זמן – יכולות להווצר חסימות קטנות או גדולות שהן הסיבה להופעת סימפטומים רציניים וחמורים יותר. ככל שהנזק מצטבר, כך נדרשת יותר עבודת ניקוי של הגוף בטיפול.
בנוסף, המזון הוא אבני הבנין של הגוף. כאשר יש עיכול וספיגה טובים – אנו נהנים מבנית רקמות טובה, גוף חיוני וקליל ואנרגיה זמינה. קל מאוד להכביד על המערכת הזו. לכן חשוב להבין את תפקודה ולתמוך בה.

שמירה על עקרונות אלו תשפר את העיכול, הספיגה, בניית הרקמות, חיזוק המערכת החיסונית ועל הדרך תגרום לירידה במשקל:

1. החושים משתתפים בחגיגה

מערכת העיכול מתחילה כבר בחושים שלנו  – מדברים/ רואים / מריחים מזון וכבר נפתח התאבון.. לכן חשוב ביותר שהארוחה תהיה יפה, תוגש בכלים נעים, תהיה עשירה בצבעים ובטעמים. כשיש תאבון, הגוף נמצא במצב שהוא מוכן להתרכז במזון ולעכל אותו כראוי. לכן חשוב שהמזון יהיה יפה, מזמין, מריח טוב, שבושל באהבה.

2.  מתי לאכול? דרגות רעב

בחן את עצמך לפני כל ארוחה. יש לאכול כשאנחנו בדרגת רעב 2-3. ולסיים את הארוחה בדרגת שובע 6-7. כאשר אנחנו מאוד רעבים אנו אוכלים עם העיניים, בד”כ בכמות גדולה יותר ממה שהגוף זקוק. כמו-כן ישנו סטרס בגוף בזמן האכילה. סטרס, מוריד את יכולת העיכול והספיגה של המזון ופוגם באיכויות שאנו מקבלים מהמזון.

דרגות רעב ושובע:

  •     0-1  רעב קשה
  •     2-3  תאבון בריא
  •     3-5  דרגות ביניים – אין רעב ואין שובע
  •     6-7  שובע נעים
  •     8-10 שובע מעיק

3. התחל במתאבן

במיוחד כשנמצאים בדרגת רעב כבד. אכילת מתאבן מתוק כמה דקות לפני האוכל גורמת לתחושת סיפוק מיידית ובהמשך מורידה את החשק לטרוף כמויות גדולות, המתוק מרגיע מתח שנובע מרעב ובכלל. אפשר לאכול תמר, מעט חלווה, אפילו קובית שוקולד למכורים – אחת!. לשתות מעט ובאוירה נינוחה לגשת לארוחה.

4. שילוב מזונות

ארוחה מרכזית – ארוחת הצהרים הינה הארוחה הגדולה של היום והיא צריכה לכלול את כל אבות המזון: ירקות 30%-50%, פחממות / דגנים (אורז, בורגול, חיטה, פסטה, קינואה) 40%-60%, חלבונים (קטניות, בשר, דגים) 10%-20%, מעט שומנים (שמן זית, אבוקדו, טחינה) והרבה תבלינים.
ארוחת הערב –  ארוחה קלה, לאכול לפחות 3 שעות לפני שהולכים לישון. מורכבת מפחמימות וירקות. להמנע מחלבונים בשעות הערב. לחבונים זמן עיכול רב. כשהולכים לישון מערכת העיכול עובדת לאט מאוד ובחוסר יעילות ולכן יש להמנע ממזונות שזמן עיכולם ארוך.

5. נוזלים ומוצקים

כדי לעכל טוב את המזון, כדאי לשמור על יחס של חצי נוזלים, חצי אוכל מוצק. אם אתם אוכלים ארוחה יבשה כגון כריך, אזנו זאת עם שתיה חמה במקביל. מערכת העיכול היא צינוק פתלתל – כדי השאוכל יעבור בה בקלות עליו להיות נוזלי מעט (ממש כמו אינסטלציה)

6. כמות

בסנסקריט מידת כפות הידיים  - "אנגולי"

האיורוודה מודדת כמות בשיטה מאד חכמה ואישית. מנת ארוחה צריך להיות 1 אנגולי: מידה אישית שנוצרת בצירוף כפות הידיים לקערה.  זו הכמות המומלצת לאדם לארוחה.

כמות זו מספקת, מתאימה לגודל הקיבה שלנו. על מנת לעמוד בכמות זו יש לאכול  לאט. ממש להתרגל להניח את הסכום על השולחן בין ביס לביס ולנשום.

7. שימוש בתבלינים:

סיבת השימוש בתבלינים היתה רפואית. כל התבלינים הינם צמחי מרפא ולכל תבלין יש סגולות משלו. אך לכולם יש איכות משותפת של “הדלקת העיכול”. הוספת מגוון של תבלינים למזון תשפר את טעמו, ותעזור לספיגתו. אחד התבלינים המומלצים לשימוש יומיומי הינו ג’ינג’ר המעורר את התאבון ומחזק את המערכת החיסונית תבלינים נוספים מומלצים: קינמון, הל, שומר, חלתית, כורכום, כמון, ציפורן, מלח סלעים, פלפל שחור, זרעי חרדל, זרעי כוסברה, זרעי כמון. ועוד ככל העולה על רוחכם.

8. שתיה חמה

אין זה סוד שמומלץ להמנע ממשקאות ממותקים, מוגזים ומשקאות דיאט. באיורוודה ממליצים לשתות חם במנות קטנות במשך כל היום. החום עוזר לשריפת שומנים (כמו לשטוף מחבת שומנית..) ושתיה של מים חמים או חליטה עוזרת לגוף לסלק פסולת ולהפטר משומנים תקועים.

 9. מזון מבושל

מערכת העיכול עובדת על פירוק באמצעות חום ולכן כשאוכלים אוכל חם, הרבה יותר קל לגוף לעכל את המזון. מערכת העיכול מתאמצת פחות מה שמבטיח עיכול טוב יותר ובהמשך ספיגה טובה יותר של הנויטריינטים (אבות המזון), מזון חם מספק וגורם תחושת סיפוק ושובע.

10. פעילות גופנית

פעילות גופנית ממריצה את הגוף, מסייעת לחילוף חומרים, לשיפור על תפקודי הגוף ובינהם מערכת העיכול. לאחר הארוחה מומלץ לצעוד 100 צעדים ובשום מקרה לא ללכת לישון! נצלו כל דרך אפשרית לנוע במהלך היום. עליה ברגל במקום מעלית, הליכה במקום כלי תחבורה ממונע, נסיעה על אופניים, מתיחות. להכניס את הפעילות הגופנית “על הדרך” ולבחור בכל מה שגורם לנו לזוז ואנחנו אוהבים לעשות.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*