ריטלין? יש תחליף – זהירות זה טבעי

בהמשך לכתבה שהתפרסמה ב-mako על הזילות במתן ריטלין לילדים.

נכון, יש הרבה ילדים שהריטלין משפר להם את הריכוז, מאפשר להם ללמוד טוב יותר, להתרכז במשימות ובעצם – מביא לפתרון הבעיה: “לתת תרופה למכה” ..

תרופה אמנם מטפלת בבעיה, אך יסכימו איתי הורים רבים שעדיף להמנע ממתן תרופות בעלות השפעה על המח. תרופות היוצרות תלות, ומכילות כימיקלים הרשומים בפקודת הסמים.

 

האם יש דרך אחרת לטיפול בהיפראקטיביות ובהפרעות קשב וריכוז?

יש! היא דורשת יותר השקעה ותשומת לב. אך תורמת לפתרון שורשי של הבעיה ומביאה לשקט נפשי ותורמת לחיזוק כולל של הגוף והנפש.

על פי האיורוודה טיפול כולל שינוי בארבעה תחומים:

  • אורח חיים
  • תזונה
  • צמחי מרפא
  • טיפול גוף שונים (פאנצ’ה קארמה)

פתרון הוליסטי (כולל גוף ונפש) יכלול את כל התחומים, יביא לרגיעה אורגנית (ולא כימית-מלאכותית), ישפר את החושים, ימקד אותם ויפתור את הבעיה מהשורש.

 

טיפול טבעי בהיפראקטיביות והפרעות קשב

ההמלצות הללו בטוחות לכולם, יכולות ללוות טיפול תרופתי  בריטלין, יכולות למנוע היפראקטיביות עתידית (במיוחד לילדים צעירים) ויכולה לשמח כל אחד מגיל צעיר ועד מבוגר.

 

שינוי באורח החיים של הילד

    • הגבילו את כמות שעות המסך!!  לא יותר משעה ביום ולא סמוך לשינה.
    • במידה והילד עוסק הרבה בפעילות אירובית אגרסיבית, נסו לשלב פעילות רגועה ומדיטטיבית יותר כגון יוגה לילדים או שחיה. לעתים, קשה לילדים להתמסר לפעילות כזו “משעממת” פעילות זו צריכה להכנס בהדרגה ללוח השבועי וצריך למצוא את הפעילות המתאימה לילדכם.
    • הימנעו מלהסתובב עם ילדים בקניונים בהם יש הרבה ריגושים לחושים מכל הכיוונים. הסתובבו עם הילד בטבע.  ים זה מקום מצוין להוציא אנרגיה וגם לקבל אנרגיה טובה.
    • דאגו שהילד הולך לישון לפני עשר ועוסק בקריאה, בילוי משפחתי או משחקי ישיבה לפני השינה.
    • צמצמו את הרעשים בבית. כשכל החושים בקליטה נוצר עומס על המח המצריך חלוקת קשב וריכוז. המח לא נח מגירויים ומראות. תנו דוגמא אישית בעניין.
    • נהלו שיחות עם ילדכם בנעימות, הקשיבו לבעיות שלהם. לנו ברור כי מצבי לחץ, חרדה ומתחים מפריעים להתנהלות שוטפת. כך גם אצל ילדים. נסו לבדוק אם יש גורם מפריע בחיי ילדכם. ילד מתנקל, תחרותיות גבוהה או דבר אחר המשפיע על יכולות הלמידה והריכוז של ילדכם.

 

תזונת ילדים

    • התזונה היא המפתח לבריאותנו הנפשית והפיזית. האוכל מתפרק לאבני הבניין של הגוף. מזון איכותי, אורגני, שמבושל באהבה יבטיח בניית רקמות טובה. במיוחד לילדים שעדין נמצאים בשלבי גדילה. מזון תעשייתי, מעובד, לא טרי – משפיע על בניית הגוף, יכול ליצור מחלות כרוניות שונות ומקנה הרגלי אכילה לא טובים שיכולים לגרום נזקים רבים לאורך זמן.
    • שימו לב מה ילדכם אוכלים. הורידו את כל מוצרי הקפאין והאספרטיים מהתפריט. למוצרים אלו השפעה מזיקה על המח!
    • מזון תעשייתי, מכיל חומרי שימור רבים ממשפחת ה-E הידועה לשימצה (מקוה שלא יטבעו אותי על לשון הרע…). חומרי השימור משפיעים על המח, ועל  כל הזנת הגןף – we are what we eat.
    • חומרים משמרים אמנם מעניקים למזון חיי מדף ארוכים, אך הם מזיקים לגוף. הם יכולים לעקב התפתחות, לגרום לבעיות בכל סוגי הרקמות ובעיקר בעייתיים למח. עיברו לבישול ביתי, חם וטרי. יש גם דרכים להכנה מהירה של מזון בריא (שימוש בסיר אורז למשל) תוכלו לשלב בבישול את ילדכם – אולי הם יגלו אהבה חדשה…
    • שתית חלב אורגני חם , עם תבלינים (בקינמון, הל, גינגר, סוכר קריסטל) לפני השינה עוזרת להרגע, מעמיקה את השינה ומזינה את המח.
    • אכילת אגוזים, אבוקדו, שמנים באיכות<br> גבוהה וכבישה קרה.
    • הוספת שמן זרעי המפ אורגני לתזונה היומית: שמן ההמפ הוא סופר פוד, המכיל אומגה 3-6-9 בריכוז הגבוה בטבע וביחס המדויק שנחוץ לגוף. השמן מופק מהזרעים של צמח הקנביס, דבר המבטיח שאין בו את החומר שגורם להזיות אלא רק את ההזנה המשובחת שעוזרת לילדים היפראקטיבים, חסרי קשב וריכוז ו”מעופפים” להתאזן.
    • צריכת גהי  ברמה יומית. מינון מומלץ לילד: כפית. לגהי (חמאה ללא חלבונים, בשימוש מסורתי מזה 5,000 שנה) יש השפעה טובה על המח, השפעה מרגיעה ומזינה. בנוסף “משפר עיכול” ועוזר לספיגת ויטמינים והוא טעים טעים. ניתן למרוח בכריכים / להוסיף לתבשילים. ניתן לשים מעט על הזרת ולמרוח פנימה בשני הנחיריים. עוזר לרוגע, שיפור זכרון והורדת לחץ.

 

  • עברו למתוקים טבעיים: פירות, עוגיות ועוגות ביתיות.

 

צמחי מרפא

ישנם צמחים מעולים באיורוודה הנותנים מענה לבעיות שונות של המינד. בטוחים לשימוש ומכילים צמחים בלבד. לכל צמח פעילות יחודית משלו. ניתן לשלב או לצרוך פורמולה המשלבת מספר צמחים יחד. (כשמדובר בילדים מומלץ להוועץ במטפל על מנת להתאים את השילוב הנכון). כאמור את הצמחים ניתן לקחת במקביל לטיפולים נוספים (ריטלין למשל)

ברהמי – צמח הפועל על המח. מרגיע אותו, משפר זיכרון, מצוין לריכוז. ניתן לשימוש במריחה חיצונית על הרכות. לזילוף דרך האף (הדרך הקצרה אל המח)

ברהמי פלוס – פורמולה לחיזוק תפעול מנטאלי של המוח,לזיכרון, בהירות ורוגע. לקריאה נוספת

אשווגנדה וגוטו קולה – תערובת למצבי חרדה ולחץ, מצוין לפוביות מקובעות , לחץ תדמיתי, חוסר הערכה עצמית , מטלות מרובות שגורמות לסטרס , ילדים היפראקטיביים

התערובת מורכבת מצמחים אדפטוגנים שבהגדרתם מטפלים בהפחתת הרגישות למצבי סטרס.

 

לטפל ב”מינד” שלנו

היפר-אקטיביות והפרעות קשב וריכוז הפכו להיות חלק מחיינו, גם של המבוגרים. כיצד נוכל להתרכז כשרק במחשב על שולחן העבודה שלנו יש לפחות 10  דברים פתוחים (מייל, פייסבוק, חדשות, עבודה, מאמרים, משחקים ועוד) ליד המחשב יש מכשיר סלולרי שמכניס שיחות, הודעות מייל, הודעות טקסט. זה במקרה הקל..

תכונות המינד – הוא יחיד ויחידי ומהיר מאוד – הוא קולט תמיד דבר אחד בלבד, אך נע בקלות ממקום למקום. ככל שיש יותר גירויים לחושים, המינד עובד קשה ויוצא מאיזון – כך מתייחסים באיורוודה להפרעות קשב וריכוז ולהיפראקטיביות. שינוי באורך החיים, בתזונה ונטילת צמחים יטפל בבעיה מהשורש. האחריות היא בידנו! ויש לנו הרבה מה לעשות בנושא..

שנהיה בריאים, שקטים, מרוכזים ורגועים.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*